Teleporada – kiedy z niej skorzystać i jaki ma przebieg?
Jeśli podejrzewasz, że stan Twojego zdrowia lub bliskiej osoby z różnych względów wymaga konsultacji lekarskiej,
dzięki naszej platformie możesz skorzystać z teleporady bez wychodzenia z domu. Aktualnie, ze względu na pandemię,
to najbezpieczniejszy sposób kontaktu ze specjalistami różnych dziedzin medycyny. W trakcie e‑wizyty lekarz w zależności
od potrzeb wystawi Ci e‑receptę, L4 lub e‑skierowanie. Sprawdź, co warto wiedzieć przed konsultacją online.
Co to jest teleporada i na czym polega?
Teleporada jest nową formą pełnoprawnych świadczeń zdrowotnych udzielanych przez lekarzy w formie zdalnej
przy użyciu systemów teleinformatycznych. Jej celem, tak jak w przypadku tradycyjnej wizyty w gabinecie, jest ocena stanu
zdrowia pacjenta i udzielenie profesjonalnej pomocy. Lekarze, którzy świadczą usługi telemedycyny, mają odpowiednią wiedzę,
doświadczenie i pracują zgodnie z ustanowionymi standardami leczenia. Teleporady podlegają ścisłym rygorom kontrolnym,
dlatego cały ich przebieg jest odpowiednio udokumentowany. Wykorzystywanie telemedycyny w opiece nad pacjentami jest
rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Różne formy teleporady – z czego może skorzystać pacjent?
Do najczęstszych form kontaktu należą: telekonsultacja, wideorozmowa oraz czat ze specjalistą.
Telekonsultacja – polega na rozmowie pacjenta z lekarzem za pośrednictwem telefonu po wcześniejszym umówieniu
się na określony dzień i godzinę. Do jej odbycia potrzebny jest odpowiedni zasięg oraz telefon. Najczęściej lekarz
jako pierwszy kontaktuje się z pacjentem.
Wideorozmowa – odbywa się poprzez systemy i komunikatory internetowe, które wykorzystują połączenie głosowe oraz obraz video.
Dzięki temu, że lekarz i pacjent widzą się wzajemnie, specjalista może dokonać wzrokowej oceny m.in. zmian skórnych.
Czat on-line – jest to konsultacja pacjenta z lekarzem odbywająca się poprzez komunikatory umożliwiające wysyłanie wiadomości tekstowych.
Jakie prawa przysługują pacjentowi podczas teleporady?
Teleporada zawiera wszystkie elementy tradycyjnej wizyty lekarskiej, dlatego pacjentowi przysługują pełne prawa pacjenta,
takie jak:
prawo do e-konsultacji zgodnej z najnowszą wiedzą medyczną,
prawo do otrzymywania pełnej informacji o stanie zdrowia i postępach leczenia,
prawo do zachowania tajemnicy lekarskiej. Pacjent ma gwarancję, że żadna nieupoważniona osoba nie będzie miała dostępu
do wrażliwych danych oraz informacji o jego stanie zdrowia.
Procedury zlecane przez lekarza podczas teleporady
Gdy lekarz uzna, że na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz przeanalizowanej dokumentacji medycznej jest w stanie
postawić diagnozę, podczas teleporady wystawia:
e‑receptę, którą z łatwością można zrealizować w najbliższej aptece. Wystarczy podać 4-cyfrowy kod
oraz numer PESEL osoby, na którą jest wystawiona,
e‑zwolnienie (e‑ZLE) - zwane potocznie L4. Dokument jest wysyłany bezpośrednio na Profil Platformy
Usług Elektronicznych płatnika składek (PUE ZUS) i do ZUS,
e‑skierowanie na badania diagnostyczne lub do innego specjalisty, jeśli istnieje taka konieczność,
zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne.
O czym należy pamiętać podczas wizyty lekarskiej online?
Oto kilka wskazówek do realizacji bezpośrednio przed oraz w trakcie teleporady:
przygotuj dokument tożsamości – będzie on niezbędny do realizacji świadczeń oraz weryfikacji tożsamości,
poinformuj lekarza o możliwych problemach technicznych – podczas teleporady mogą zdarzyć się nieprzewidziane
sytuacje, dlatego w razie usterek pomoże to lekarzowi zaproponować optymalne rozwiązanie, tak aby pacjentowi nie
umknęły istotne informacje,
odpowiadaj szczerze i wyczerpująco na zadane pytania – zgodnie z podanymi informacjami lekarz ustala plan leczenia,
dlatego podstawą jest pełny obraz problemu pacjenta,
zgłaszaj wszelkie pogorszenie stanu zdrowia.
Korzyści płynące z teleporady
Zdalna możliwość konsultacji lekarskiej niesie za sobą wiele korzyści, dając tym samym łatwiejszy dostęp
do usług medycznych. Najważniejsze z nich to:
Oszczędność czasu i wygoda
Możliwość kontaktu z lekarzami bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie, co przekłada się na wygodę i oszczędność
czasu. Szczególnie odczuwają to pacjenci zamieszkujący tereny wiejskie, gdzie dostęp do specjalistów jest utrudniony
ze względu na duże odległości.
Proste i przejrzyste procedury rejestracji
Aby umówić się na teleporadę, wystarczy wybrać dogodny dla siebie termin oraz godzinę. To Ty decydujesz, jaka forma
kontaktu z lekarzem będzie dla Ciebie najlepsza.
Bezpieczeństwo
Każdego dnia w gabinecie lekarskim pojawia się wiele osób z różnymi schorzeniami – wśród nich nie brakuje również chorób
zakaźnych. Teleporada minimalizuje ryzyko zachorowania do zera. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych
o obniżonej odporności.
Ułatwienia dla lekarzy
Telemedycyna stała się ułatwieniem również dla lekarzy – dzięki analizie danych umożliwia szybkie przesyłanie
wyników badań oraz dostęp do zintegrowanych informacji o kompleksowym procesie leczenia pacjentów.
Stałe monitorowanie zdrowia
E‑wizyty to doskonały sposób, aby dokładnie kontrolować przebieg chorób przewlekłych – cukrzycy lub schorzeń
autoimmunologicznych. Dzięki teleporadzie uzyskasz natychmiastową receptę na stale przyjmowane leki, a także gdy
wymaga tego sytuacja skierowanie do innego specjalisty.
W jaki sposób przebiega teleporada?
Podczas teleporady lekarz rozpoczyna wizytę od weryfikacji tożsamości pacjenta. Następnie przeprowadza dokładny wywiad
medyczny, który uwzględnia pytania o dolegliwości, dotychczasowe leczenie oraz przyjmowane leki. Specjalista w razie
potrzeby zapoznaje się z wynikami aktualnych badań. Na tej podstawie jest w stanie ustalić plan leczenia. W trakcie
trwania konsultacji pacjent ma prawo do zadawania pytań. Teleporada zwykle kończy się diagnozą oraz dalszymi
zaleceniami. Należy pamiętać jednak, że każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, dlatego lekarz nie zawsze jest
w stanie postawić pełną diagnozę. Wówczas kieruje pacjenta do innego specjalisty lub zleca wizytę w gabinecie.
Ile trwa teleporada?
Nie da się jednoznacznie określić standardowego czasu trwania teleporady, ponieważ każdy przypadek jest inny i wymaga
indywidualnego podejścia. Średnio trwa od 10 do 20 minut, jednak lekarz w zależności od potrzeby może wydłużyć jej czas.
Czy wszyscy mogą skorzystać z teleporady?
Teleporada w określonych przypadkach nie może się odbyć – wówczas konieczna jest osobista wizyta w gabinecie
lekarskim. Regulują to przepisy, które weszły w życie do dnia 16.03.2021 roku. Brak możliwości teleporady dotyczy
pacjentów, którzy:
cierpią na choroby przewlekłe, w których przebiegu doszło do pogorszenia stanu zdrowia,
nie wyrażają zgody na odbycie teleporady,
w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
dzieci do 6 roku życia (nie dotyczy to porad kontrolnych w trakcie leczenia).
Teleporada – przyszłość medycyny
Usługi teleporad w Polsce to znakomite rozwiązanie o charakterze systemowym. Dziś już wiemy, że ta metoda
kontaktu z lekarzem w wielu przypadkach sprawdza się doskonale, dlatego z pewnością nie zniknie po zakończeniu
walki z epidemią koronawirusa. Dzięki telemedycynie pacjenci otrzymują szybką, fachową pomoc oraz dostęp do kontaktu
z lekarzami różnych dziedzin. Już dziś zadbaj o swoje zdrowie i umów się na e-wizytę za pośrednictwem serwisu!