Teleporada – kiedy z niej skorzystać i jaki ma przebieg?
Platformy konsultacyjne umożliwiają skorzystanie z teleporady bez wychodzenia z domu. Jeśli Twój stan zdrowia tego wymaga, w trakcie
e‑wizyty możesz otrzymać e‑receptę, e-zwolnienie (L4) lub e‑skierowanie. Sprawdź, co warto wiedzieć przed konsultacją online.
Co to jest teleporada i na czym polega?
Teleporada jest formą świadczenia zdrowotnego udzielanego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Jej celem, tak jak w przypadku tradycyjnej wizyty w gabinecie, jest ocena stanu zdrowia pacjenta i udzielenie profesjonalnej pomocy.
Pracownicy medyczni, świadczący usługi telemedyczne mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, podobnie jak ci pracujący w poradniach stacjonarnych,
a przebieg teleporad jest dokumentowany.
Wykorzystywanie telemedycyny w opiece nad pacjentami jest rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Różne formy teleporady – z czego może skorzystać pacjent?
Najpopularniejszą formą zdalnego kontaktu z pacjentem jest rozmowa telefoniczna. Do jej odbycia potrzebny jest telefon oraz dobry zasięg.
Jakie prawa przysługują pacjentowi podczas teleporady?
W związku z teleporadą pacjentowi przysługują wszystkie prawa pacjenta, m.in.:
prawo do porady zgodnej z najnowszą wiedzą medyczną,
prawo do otrzymywania pełnej informacji o stanie zdrowia i postępach leczenia,
prawo do zachowania tajemnicy zawodowej.
Procedury zlecane podczas teleporady
Gdy pracownik medyczny uzna, że na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz przeanalizowanej dokumentacji medycznej jest w stanie
postawić diagnozę, podczas teleporady może wystawić:
e‑receptę, którą można zrealizować w dowolnej aptece. Wystarczy podać 4-cyfrowy kod oraz numer PESEL osoby, na którą jest wystawiona,
e‑zwolnienie (e‑ZLA) - zwane potocznie L4. Dokument jest wysyłany bezpośrednio na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek
(PUE ZUS) i do ZUS,
e‑skierowanie na badania obrazowe.
O czym należy pamiętać podczas wizyty online?
Oto kilka wskazówek do realizacji bezpośrednio przed oraz w trakcie teleporady:
przygotuj numer pesel – będzie on niezbędny do weryfikacji tożsamości,
poinformuj o możliwych problemach technicznych – podczas teleporady mogą zdarzyć się nieprzewidziane sytuacje, dlatego w razie
usterek pomoże to zaproponować optymalne rozwiązanie, tak aby pacjentowi nie umknęły istotne informacje,
odpowiadaj szczerze i wyczerpująco na zadane pytania – zgodnie z podanymi informacjami ustalany jest plan leczenia, dlatego podstawą
jest pełny obraz stanu pacjenta,
zgłaszaj ewentualne pogorszenie stanu zdrowia.
Korzyści płynące z teleporady
Możliwość zdalnej konsultacji niesie ze sobą wiele korzyści, dając tym samym łatwiejszy dostęp do usług medycznych. Najważniejsze z nich to:
Oszczędność czasu i wygoda
Możliwość kontaktu z lekarzem, bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie, przekłada się na oszczędność czasu i jest wygodna. Szczególnie
odczuwają to seniorzy oraz pacjenci zamieszkujący tereny, gdzie dostęp do placówek ochrony zdrowia jest utrudniony.
Proste i przejrzyste procedury rejestracji
Aby umówić się na teleporadę, wystarczy założyć konto pacjenta na portalu, wypełnić formularz i opłacić usługę.
Bezpieczeństwo
Każdego dnia w gabinecie lekarskim pojawia się wiele osób z różnymi schorzeniami – wśród nich nie brakuje również chorób zakaźnych.
Teleporada minimalizuje ryzyko złapania infekcji. Jest to szczególnie istotne dla seniorów, dzieci oraz osób o obniżonej odporności.
Ułatwienia dla pracowników medycznych
Telemedycyna stała się ułatwieniem również dla lekarzy i pielęgniarek – dzięki analizie danych umożliwia szybkie przesyłanie wyników badań oraz dostęp
do zintegrowanych informacji o kompleksowym procesie leczenia pacjentów.
Stałe monitorowanie zdrowia
E‑wizyty to doskonały sposób, aby dokładnie kontrolować przebieg chorób przewlekłych – np. cukrzycy lub schorzeń autoimmunologicznych.
W trakcie teleporady możesz uzyskać receptę na stale przyjmowane leki.
W jaki sposób przebiega teleporada?
Telporada rozpoczyna się od od weryfikacji tożsamości pacjenta. Następnie przeprowadzany jest dokładny wywiad medyczny, który uwzględnia
pytania o dolegliwości, dotychczasowe leczenie oraz przyjmowane leki. W razie potrzeby analizowane są wyniki aktualnych badań.
W trakcie trwania konsultacji pacjent może zadawać pytania. Teleporada zwykle kończy się diagnozą oraz dalszymi zaleceniami. Należy pamiętać,
że każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, dlatego nie zawsze można postawić pełną diagnozę i przepisać leki. W takiej sytuacji
zaleca się odbycie wizyty stacjonarnej.
Ile trwa teleporada?
Nie da się jednoznacznie określić standardowego czasu trwania teleporady, ponieważ każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnego podejścia.
Czy wszyscy mogą skorzystać z teleporady?
Chociaż teleporada to wygodne rozwiązanie, nie we wszystkich przypadkach może się odbyć. Czasami konieczna jest osobista wizyta w gabinecie
lekarskim. Nie mogą odbyć wizyty lekarskiej w formie teleporady pacjenci, którzy:
cierpią na choroby przewlekłe, w których przebiegu doszło do pogorszenia stanu zdrowia,
nie wyrażają zgody na odbycie teleporady,
podejrzewają lub diagnozują się w kierunku choroby nowotworowej,
nie ukończyli 6 roku życia.
Teleporada – przyszłość medycyny
Usługi teleporad w Polsce to znakomite rozwiązanie o charakterze systemowym. Dziś, po pandemii koronawirusa, wiemy, że ta metoda kontaktu
z pacjentem w wielu przypadkach sprawdza się doskonale. Dzięki telemedycynie pacjenci mogą otrzymać szybką, fachową pomoc bez wychodzenia
z domu.